Les primeres fases del projecte de teleassistència avançada a domicili es faran a Lleida i Girona amb 16 robots que “acompanyaran” un total de 48 persones amb discapacitat
“Promoure la vida independent, millorar la qualitat de vida, combatre la solitud no desitjada”. Aquests són tres dels objectius del robot de teleassistència avançada a domicili presentat aquest matí a Lleida per ASPID, i que és l’element central d’un projecte de teleassistència a persones amb discapacitat pioner a l’Estat. Bibiana Bendicho, presidenta d'ASPID, ha explicat que aquesta solució tecnològica aporta als usuaris que viuen sols tot el dia o part del dia “un grau important d’autonomia i de seguretat, a més de la possibilitat de seguir vivint en el seu entorn habitual i evitar la institucionalització” i ha especificat que el programa està adreçat específicament a persones amb discapacitat, sigui física, orgànica o una afectació neurològica.
La iniciativa està promoguda per ASPID i l’entitat gironina MIFAS, i compta amb el Grup Saltó com a soci tecnològic. El projectes té un pressupost de 355.556,29 €, dels quals 206.099,22 € ha estat aportats pel Departament de Drets Socials en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat amb fons Next Generation de la Unió Europea.
El sistema de teleassistència, adaptat a les necessitats específiques de cada usuari, desenvolupa funcions destinades a superar dificultats de mobilitat, esmenar oblits, recordar la medicació i agenda de visites mèdiques, detectar deterioraments cognitius, detectar accidents com ara caigudes i contribuir a la rehabilitació física, cognitiva o funcional, a més d’ajudar a trencar l’aïllament psicològic. Igualment, el robot pot connectar l’usuari amb altres interlocutors (call center d’ASPID, familiars o amics) generar alarmes amb sensors, connectant i alertant a la plataforma de teleassistència Suport 24h d'ASPID en cas que detecti la falta de respostes per part de l’usuari.
El projecte, tot just iniciat fa dues setmanes, està ara en una fase pilot amb dos robots instal·lats en els habitatges de dos usuaris lleidatans i dos més que s’activaran la setmana vinent. Bendicho ha explicat que el sistema “es provarà en usuaris amb diferents necessitats i perfils per trobar les potencialitats reals d’aquesta tecnologia i introduir-hi noves funcionalitats”. En total és preveu habilitar a Lleida i Girona, en un període de dos anys (fins al maig del 2025), un total de 16 robots que, en tres fases diferents d’uns 7 mesos cadascuna, beneficiaran 48 persones, 30 a Lleida i 18 a Girona.
De la seva banda, Jaume Saltó, fundador i CEO de Grup Saltó, ha incidit en que el sistema, fet a Lleida amb tecnologia lleidatana, “és un projecte pioner que ha sorgit aquí però que saltarà al món, perquè no crec que hi hagi cap altra tecnologia similar en l’àmbit de la discapacitat a nivell mundial”. També ha destacat que “la iniciativa és un clar exemple de la col·laboració público-privada, ja que contem amb la col·laboració del Departament de Drets Socials, i també d’innovació disruptiva, perquè estem aplicant la tecnologia al món de la discapacitat, és a dir, al servei de les persones”. També ha afirmat que el robot pot suposar un suport important als professionals del sector.
Saltó explicat algunes altres funcionalitats del robot, que es pot desplaçar per tot l’habitatge, té capacitat de contestar preguntes (amb una sèrie de respostes programades en funció del perfil de l’usuari), pot configurar-se en diferents idiomes i pot incorporar aplicacions com pronòstic dels temps, emissores de ràdio, etc. La màquina té una autonomia de 8 hores, i es càrrega automàticament en els moments en els quals no fa altres activitats. D’altra banda, els controladors del sistema poden donar ordres al robot, en cas necessari.
Maria Eugènia Puig-gros, directora dels Serveis Territorials de Drets Socials a Lleida, ha indicat que aquest sistema robòtic és un dels 67 projectes finançats pel seu departament a la vegueria de Lleida, amb una partida global de 25,9 milions d’euros.
Albert Bresco, un dels dos primers usuaris de la nova teleassistència, ha explicat que el robot és molt pràctic en el dia a dia i “una bona ajuda per seguir les rutines quotidianes”.
El Grup Saltó, responsable del desenvolupament de la plataforma que serveix de base per al robot, treballa des del 1994 en la prestació de serveis globals per afegir valor a les TIC des de la seva implantació, evolució i manteniment, i es caracteritza per aportar solucions flexibles, personalitzades i adaptades a les necessitats dels clients.