Els Serveis d’Orientació, Formació i Intermediació Laboral de l’entitat lleidatana va atendre l’any passat un total de 732 persones
Els Serveis d’Orientació, Formació i Intermediació Laboral d’ASPID van atendre l’any 2021 un total de 732 persones amb discapacitat reconeguda i/o amb situació de vulnerabilitat que tenen dificultats greus per accedir al mercat laboral i necessiten un servei especialitzat d’acompanyament per aconseguir una ocupació estable, i van aconseguir que 174 dels usuaris atesos (el 24%) s’incorporessin al mercat laboral (el 2020 van ser 125 usuaris, amb un 17% d’integració laboral). En total, es van aconseguir 238 contractes (cosa que vol dir que alguns usuaris van signar més d’un contracte). Igualment, els tècnics d’ASPID van visitar 325 empreses (per 239 l’any 2020), van gestionar 295 ofertes de treball (per 255 el 2020) i van contribuir a la creació de 38 empreses (per 32 fa dos anys).
Aquestes dades s’han presentat aquest matí a Lleida en un acte en el que han participat Bibiana Bendicho, presidenta d’ASPID; Lídia Méndez, directora del Servei d’Integració Laboral d’Aspid, i Maricel Piñol, cap de la Secció d’Economia Social i Cooperatives dels SS.TT. del Departament de Treball i Empresa de la Generalitat.
La presidenta d’Aspid, Bibiana Bendicho, ha explicat que la filosofia de l’entitat és “posar la persona al centre dels nostres serveis i programes per tal d’empoderar-la i que no quedi exclosa socialment, i afavorint que finalment tingui èxit en el seu projecte de vida”. Bendicho ha destacat que, malgrat que les dades d’inserció laboral dels usuaris atesos són dades d’èxit, “gràcies a la gran tasca que fan els nostres professionals, al contacte continu amb les empreses, a l’experiència de tants anys treballant al territori i a l’esforç per adaptar-nos a les necessitats de cada moment”, la voluntat d’Aspid és anar incrementant encara més aquest percentatge d’integració.
Maricel Piñol ha incidit en la dimensió humana i social de la tasca d’Aspid, ja que “trobar feina no és només una qüestió d’ingressos, es també una forma de desenvolupar el projecte vital d’una persona”.
Lídia Méndez ha explicat que un total de 24 tècnics treballen a l’Àrea d’Orientació Laboral d’ASPID, distribuïts en 6 punts d’atenció les comarques de l’Alt Urgell, la Noguera, el Pla d’Urgell, la Segarra, el Segrià i l’Urgell. Com a novetat i per tal de descentralitzar el serveis i facilitar l’accés als mateixos, enguany s’han obert nous punts d’atenció a Agramunt (l’Urgell) i Artesa de Segre (la Noguera). Els professionals d’Aspid implicats (orientadors laborals, tècnics d’empresa o prospectors, tècnics de formació ocupacional i una tècnica d’emprenedoria social) porten a terme programes d’atenció integral en coordinació amb altres agents del territori de l’àmbit de la salut, serveis socials, centres de formació, etc.
Àmbit de la formació
Durant l’ any 2021 es van desenvolupar 2.158 hores de formació, i es van formar a 292 persones. D’aquestes, 1.030 hores van ser d’alfabetització en informàtica, 415 hores per conèixer canals, eines i procés de recerca de feina, 217 h per identificar i desenvolupar competències transversals i bàsiques i 80 hores centrades en el context laboral, motivació i interessos, i mercat de treball.
Perfil dels usuaris atesos
Del total de 732 usuaris atesos, el 59% eren persones amb discapacitat reconeguda i el 41% persones amb situació de risc d’exclusió social perceptores de la Renda Garantida de Ciutadania. De les primeres, el 73% eren persones amb discapacitat física. El perfil més habitual de les persones ateses l’any 2021 és una persona nascuda a l’Estat espanyol, major de 46 anys, amb baixa qualificació (sense formació reglada o amb estudis primaris), i home o dona indistintament.
Cal dir que el 55% dels contractats pertanyien a la franja d’edat que va dels 36 als 55 anys. Per sectors, el 72% dels contractes corresponien al de serveis, el 19% a l’industrial, el 6% a l’agrícola i el 3% al de la construcció. La majoria de contractes (el 84%) va ser a l’empresa ordinària i van ser de curta durada (el 55% d’entre 0 i 6 mesos).
Entre el programes d’orientació que gestiona Aspid destaquen el SIOAS (Serveis d'orientació i acompanyament a la inserció de les persones amb discapacitat i/o malaltia mental), el MAIS (Mesures Actives d’Inserció per a persones destinatàries de la Renda Garantida de Ciutadania), el TAS (Acompanyament a la Inserció per promocionar l’accés i manteniment al mercat de treball de les persones amb necessitats especials suport amb gran discapacitat) o Incorpora. Aquest últim es basa en la detecció de les necessitats de personal i formatives d’empreses de sectors emergents i en el disseny del cursos a mida per als usuaris, que també poden fer pràctiques en les pròpies empreses.
Quan a les formacions concretes a demanda de les empreses i de sectors específics, l’any 2021 es van fer dues en format híbrid (on line i presencial) una d’auxiliar de comerç i una de treballs verticals.
El Programa d’Emprenedoria Social es va consolidar l’any 2021 amb l’assessorament i l’acompanyament de 106 persones amb una idea de negoci, alhora que va ajudar 38 emprenedors (6 més que l’any anterior) a crear la seva empresa, treballant en 6 comarques diferents.
El treball amb les empreses
Quan al tipus d’empresa, es va treballar amb petites firmes amb necessitats molt concretes de cobertura de personal. Concretament, el 2021 es van visitar 325 empreses, el 73% de les quals petites o molt petites. Cal destacar també que el 53% de les empreses que formalitzen una oferta no tenen l’obligació de contractació establerta per la Llei General de Discapacitat. Un aspecte important va ser la tasca de sensibilització dels empresaris per trencar certs tòpics negatius relatius a la contractació de persones amb discapacitat reconeguda o amb situació de vulnerabilitat.
Cal afegir que ha calgut treballar sobre un teixit empresarial molt afectat per la pandèmia, tant en sectors que van anar a la baixa (serveis relacionats amb l’oci i la cultural, restauració, construcció, etc.), com en sectors que van veure augmentada la demanda de professionals (agroalimentari, sector sanitari, residencial, comerç alimentari, logística i els perfils administratius).
Reptes per al 2022
Lídia Méndez ha remarcat també que l’objectiu per al 2022 i per al futur és millorar els resultats quantitatius però també els qualitatius, “aconseguint que els usuaris d’Aspid que s’incorporin al mercat laboral ho puguin fer per quedar-s’hi”, disminuint l’actual tendència a la rotació i la temporalitat laborals.
Per tal de millorar l’eficàcia dels projecte, Bendicho ha considerat també necessari –i això ho ha sol·licitat a la Generalitat— “un major continuisme en els programes, evitant treballar d’any en any, i que es gestionin a més amb acords de concertació; una major flexibilitat d’aquests programes perquè la casuística del mercat de treball és molt canviant; i una actualització dels mateixos, per adaptar-los a les exigències actuals del món empresarial”.
Els Serveis d’Integració Laboral d’Aspid continuen incidint enguany de manera especial en els itineraris d’alfabetització digital, amb l’objectiu d’esmorteir l’anomenada “bretxa digital”; el baix nivell de coneixement de les TIC i la poca disponibilitat d’aparells i/o d’internet per poder seguir els itineraris laborals o qualsevol gestió administrativa, factors que fan que augmenti l’exclusió i vulnerabilitat socials d’aquestes persones
Els Serveis d’Orientació, Formació i Intermediació Laboral d’ASPID van atendre l’any 2021 un total de 732 persones amb discapacitat reconeguda i/o amb situació de vulnerabilitat que tenen dificultats greus per accedir al mercat laboral i necessiten un servei especialitzat d’acompanyament per aconseguir una ocupació estable, i van aconseguir que 174 dels usuaris atesos (el 24%) s’incorporessin al mercat laboral (el 2020 van ser 125 usuaris, amb un 17% d’integració laboral). En total, es van aconseguir 238 contractes (cosa que vol dir que alguns usuaris van signar més d’un contracte). Igualment, els tècnics d’ASPID van visitar 325 empreses (per 239 l’any 2020), van gestionar 295 ofertes de treball (per 255 el 2020) i van contribuir a la creació de 38 empreses (per 32 fa dos anys).
Aquestes dades s’han presentat aquest matí a Lleida en un acte en el que han participat Bibiana Bendicho, presidenta d’ASPID; Lídia Méndez, directora del Servei d’Integració Laboral d’Aspid, i Maricel Piñol, cap de la Secció d’Economia Social i Cooperatives dels SS.TT. del Departament de Treball i Empresa de la Generalitat.
La presidenta d’Aspid, Bibiana Bendicho, ha explicat que la filosofia de l’entitat és “posar la persona al centre dels nostres serveis i programes per tal d’empoderar-la i que no quedi exclosa socialment, i afavorint que finalment tingui èxit en el seu projecte de vida”. Bendicho ha destacat que, malgrat que les dades d’inserció laboral dels usuaris atesos són dades d’èxit, “gràcies a la gran tasca que fan els nostres professionals, al contacte continu amb les empreses, a l’experiència de tants anys treballant al territori i a l’esforç per adaptar-nos a les necessitats de cada moment”, la voluntat d’Aspid és anar incrementant encara més aquest percentatge d’integració.
Maricel Piñol ha incidit en la dimensió humana i social de la tasca d’Aspid, ja que “trobar feina no és només una qüestió d’ingressos, es també una forma de desenvolupar el projecte vital d’una persona”.
Lídia Méndez ha explicat que un total de 24 tècnics treballen a l’Àrea d’Orientació Laboral d’ASPID, distribuïts en 6 punts d’atenció les comarques de l’Alt Urgell, la Noguera, el Pla d’Urgell, la Segarra, el Segrià i l’Urgell. Com a novetat i per tal de descentralitzar el serveis i facilitar l’accés als mateixos, enguany s’han obert nous punts d’atenció a Agramunt (l’Urgell) i Artesa de Segre (la Noguera). Els professionals d’Aspid implicats (orientadors laborals, tècnics d’empresa o prospectors, tècnics de formació ocupacional i una tècnica d’emprenedoria social) porten a terme programes d’atenció integral en coordinació amb altres agents del territori de l’àmbit de la salut, serveis socials, centres de formació, etc.
Àmbit de la formació
Durant l’ any 2021 es van desenvolupar 2.158 hores de formació, i es van formar a 292 persones. D’aquestes, 1.030 hores van ser d’alfabetització en informàtica, 415 hores per conèixer canals, eines i procés de recerca de feina, 217 h per identificar i desenvolupar competències transversals i bàsiques i 80 hores centrades en el context laboral, motivació i interessos, i mercat de treball.
Perfil dels usuaris atesos
Del total de 732 usuaris atesos, el 59% eren persones amb discapacitat reconeguda i el 41% persones amb situació de risc d’exclusió social perceptores de la Renda Garantida de Ciutadania. De les primeres, el 73% eren persones amb discapacitat física. El perfil més habitual de les persones ateses l’any 2021 és una persona nascuda a l’Estat espanyol, major de 46 anys, amb baixa qualificació (sense formació reglada o amb estudis primaris), i home o dona indistintament.
Cal dir que el 55% dels contractats pertanyien a la franja d’edat que va dels 36 als 55 anys. Per sectors, el 72% dels contractes corresponien al de serveis, el 19% a l’industrial, el 6% a l’agrícola i el 3% al de la construcció. La majoria de contractes (el 84%) va ser a l’empresa ordinària i van ser de curta durada (el 55% d’entre 0 i 6 mesos).
Entre el programes d’orientació que gestiona Aspid destaquen el SIOAS (Serveis d'orientació i acompanyament a la inserció de les persones amb discapacitat i/o malaltia mental), el MAIS (Mesures Actives d’Inserció per a persones destinatàries de la Renda Garantida de Ciutadania), el TAS (Acompanyament a la Inserció per promocionar l’accés i manteniment al mercat de treball de les persones amb necessitats especials suport amb gran discapacitat) o Incorpora. Aquest últim es basa en la detecció de les necessitats de personal i formatives d’empreses de sectors emergents i en el disseny del cursos a mida per als usuaris, que també poden fer pràctiques en les pròpies empreses.
Quan a les formacions concretes a demanda de les empreses i de sectors específics, l’any 2021 es van fer dues en format híbrid (on line i presencial) una d’auxiliar de comerç i una de treballs verticals.
El Programa d’Emprenedoria Social es va consolidar l’any 2021 amb l’assessorament i l’acompanyament de 106 persones amb una idea de negoci, alhora que va ajudar 38 emprenedors (6 més que l’any anterior) a crear la seva empresa, treballant en 6 comarques diferents.
El treball amb les empreses
Quan al tipus d’empresa, es va treballar amb petites firmes amb necessitats molt concretes de cobertura de personal. Concretament, el 2021 es van visitar 325 empreses, el 73% de les quals petites o molt petites. Cal destacar també que el 53% de les empreses que formalitzen una oferta no tenen l’obligació de contractació establerta per la Llei General de Discapacitat. Un aspecte important va ser la tasca de sensibilització dels empresaris per trencar certs tòpics negatius relatius a la contractació de persones amb discapacitat reconeguda o amb situació de vulnerabilitat.
Cal afegir que ha calgut treballar sobre un teixit empresarial molt afectat per la pandèmia, tant en sectors que van anar a la baixa (serveis relacionats amb l’oci i la cultural, restauració, construcció, etc.), com en sectors que van veure augmentada la demanda de professionals (agroalimentari, sector sanitari, residencial, comerç alimentari, logística i els perfils administratius).
Reptes per al 2022
Lídia Méndez ha remarcat també que l’objectiu per al 2022 i per al futur és millorar els resultats quantitatius però també els qualitatius, “aconseguint que els usuaris d’Aspid que s’incorporin al mercat laboral ho puguin fer per quedar-s’hi”, disminuint l’actual tendència a la rotació i la temporalitat laborals.
Per tal de millorar l’eficàcia dels projecte, Bendicho ha considerat també necessari –i això ho ha sol·licitat a la Generalitat— “un major continuisme en els programes, evitant treballar d’any en any, i que es gestionin a més amb acords de concertació; una major flexibilitat d’aquests programes perquè la casuística del mercat de treball és molt canviant; i una actualització dels mateixos, per adaptar-los a les exigències actuals del món empresarial”.
Els Serveis d’Integració Laboral d’Aspid continuen incidint enguany de manera especial en els itineraris d’alfabetització digital, amb l’objectiu d’esmorteir l’anomenada “bretxa digital”; el baix nivell de coneixement de les TIC i la poca disponibilitat d’aparells i/o d’internet per poder seguir els itineraris laborals o qualsevol gestió administrativa, factors que fan que augmenti l’exclusió i vulnerabilitat socials d’aquestes persones