Ha finalitzat el projecte de mentoria “Tàndem” gestionat per ASPID en col·laboració i la regidoria d’Educació de la Paeria i destinat a afavorir l’èxit educatiu i personal d’alumnes d’Educació Secundària de diversos barris de la ciutat que es troben en situació de desorientació educativa i en risc d’exclusió social. El projecte ha beneficiat 16 nois i 7 noies d’entre 13 i 16 anys de 1r a 4t d’ESO dels centres educatius FEDAC, Maristes Montserrat, Maria Rúbies, Castell de templers i Torre Vicens. La cloenda ha tingut lloc a les 18.00 h a la Regidoria d’Educació.
En el decurs d’aquest curs 2022-23 cada parella de mentor i alumne (anomenat mentorat) ha fet unes 20 trobades, de 2 hores cadascuna. Les trobades han consistit en fer visites o activitats per conèixer diferents recursos socioeducatius de la ciutat, i en cas de que els recursos encaixin en les necessitats del mentorat, en facilitar que aquest s’hi hagi pogut vincular. Tot i que avui es fa la cloenda oficial del programa, en alguns casos la relació de guiatge entre mentors i mentorats pot continuar al llarg de l'estiu, amb activitats com estades a les piscines municipals.
En concret, enguany s’han fet activitats esportives (pràctica d’algun tipus d’esport o visita a instal·lacions esportives), de lleure (accions dutes a terme a la ciutat de Lleida com la gimcana al centre històric de la Primaverada, activitats de l’Enre9 o assistència a la Festa Major i a l’Aplec del Cargol), musicals (visites a l’Orfeó Lleidatà i als Bucs de la Bordeta), culturals (visites al Museu de Lleida, el Dipòsit de l’aigua, el Museu de la Panera, la Ruta del Modernisme o el Museu Roda Roda), de coneixement de recursos socioeducatius (l’Oficina Jove, la Biblioteca Pública, l’Oficina de Turisme i el Centre Cívic) o de coneixement d’espais de la ciutat (la Mitjana, la Seu Vella, el Parc de l’Aigua i el Campus universitari, entre d’altres).
Els mentors són consellers o guies que ajuden els alumnes en el procés de desenvolupament psicoemocional, social, acadèmic i conductual i que es converteixen en un referent positiu per al jove mitjançant una relació de confiança i de suport emocional, a més d’afavorir la reducció de l’abandonament escolar, millora els resultats acadèmics i l’actitud a l’aula, facilita l’accés a oportunitats i nous recursos i fa augmentar les expectatives ocupacionals.
Els mentors del projecte “Tàndem”, en general persones joves, són estudiants de Psicopedagogia, Neurologia, Treball social, Educació social, Fisioteràpia-Infermeria i Integració social.
Aquest és el segon any acadèmic en el qual es desenvolupa el projecte, que en el futur es pot ampliar a més alumnes i centres i que es porta a terme en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de Lleida, promogut per l’Ajuntament de Lleida i la Generalitat de Catalunya.