Un total de 80 famílies i 15 infants es van beneficiar l’any 2021 de la iniciativa, adreçada a fomentar la implicació dels pares en l’educació dels fills
El balanç inicial del projecte Acompanyament a l'Escolarització en Família promogut per l’Àrea d’Infància i Família d'ASPID ha estat força positiu, amb un total de 80 famílies i 15 infants atesos durant el 2021, any en el qual es va endegar la iniciativa. El projecte està destinat a permetre la connexió digital de famílies amb pocs recursos o coneixements tecnològics (permetent que els escolars, especialment en període de confinament, puguin utilitzar de forma eficaç els mitjans telemàtics) i a facilitar l’educació dels escolars per mitjà d’una major implicació dels pares i, en cas necessari, per mitjà d’actuacions adreçades directament als nois i noies.
En aquest curs ASPID treballa amb 2 centres educatius, l’Escola Bàlafia i l’Escola Príncep de Viana, i amb el Servei d’Intervenció Socioeducatiu-GINJOL. El projecte té una durada bianual (2021-2022) i s’emmarca en els programes d’ASPID d'acollida i integració social adreçats a persones immigrades. La iniciativa vol arribar durant aquest període a un total de 112 persones, entre pares, mares i infants de la ciutat de Lleida.
Les 4 actuacions portades a terme
En total, ASPID ha portat a terme 4 accions en aquest àmbit durant el 2021. En primer lloc, una actuació de formació a les famílies en les eines TIC, centrada en temes d’alfabetització i de coneixement de recursos educatius i eines utilitzades per les escoles, a l’Escola de Balàfia i el Servei d’Intervenció Socioeducatiu Gínjol, amb un total de 15 famílies participants.
En segon lloc, el projecte d’èxit educatiu de competència lectora Glifing, orientat a estimular i orientar les famílies perquè acompanyin els processos lectors d’infants i joves en àmbits com la presa de consciència de la importància de la lectura; la millora de la concepció i coneixement dels processos lectors, i el desenvolupament d’hàbits i estratègies que contribueixin a la formació de lectors, de manera coordinada amb l’escola. Aquesta actuació ha implicat 27 participants: 7 mares i 7 escolars del Primària de l’Escola Balàfia, i 5 famílies i 8 infants en edat escolar també de Primària atesos al Servei d’Intervenció Socioeducatiu.
D’altra banda, s’han engegat grups de diàleg amb famílies, ja que tots els participants en el programa disposen d’un servei atenció personalitzada per a resoldre dubtes en la criança i/o disfuncions familiars (dificultats de conciliació de la vida laboral i familiar, dèficits d’estructuració de tasques personals per manca de suport familiar o problemes de salut, mancances de comunicació i comprensió, dificultats d’adaptació als codis culturals i normatius del sistema educatiu). En total han fet ús d’aquest servei 23 famílies.
Finalment, s’han portat a terme accions grupals d’acompanyament i orientació personal a famílies. Aquestes accions s’han fet a l’Escola Príncep de Viana i a l’Escola Balàfia i se centren en temàtiques d’interès com la disciplina positiva, el xumet digital (ús del telèfon mòbil per l’infant) i les tècniques d'acompanyament a l'estudi. En aquest darrera actuació han participat 30 famílies.