L’objectiu de l’enquesta és saber si les persones amb discapacitat i/o mobilitat reduïda estan fent servir aquest servei i, en cas que no, conèixer les raons per les quals no s’utilitzen, ja que s’ha detectat que molt sovint és degut a problemàtiques d’accessibilitat del servei o d’un funcionament que no resulta pràctic i que limita l’autonomia de la persona.
ECOM, com a defensora dels drets de les persones amb discapacitat física i/o orgànica i partidària d’impulsar l’ús del transport públic en detriment del vehicle privat per avançar cap a una mobilitat més sostenible, vol a través d’aquesta enquesta poder aconseguir dades sobre el funcionament d’aquest servei arreu de Catalunya per poder dissenyar una estratègia d’incidència política per millorar el servei.
Imaginem aquesta situació: una persona decideix agafar un autobús de línia regular per traslladar-se a un altre lloc, però s’assabenta que no pot fer-ho de manera immediata. En comptes d’això, se li exigeix notificar amb 48 hores d’antelació perquè el servei pugui preparar un autobús accessible. Desafortunadament, aquesta és la realitat per a moltes persones amb discapacitat i/o mobilitat reduïda a Catalunya, que es troben amb obstacles per utilitzar un servei públic essencial com és el transport públic.
ECOM i les entitats com ASPID, continuen treballant activament per identificar i denunciar les vulneracions de drets que afecten a les persones amb discapacitat física i/o orgànica en l'accés al transport públic a Catalunya. Per aquest motiu, en el marc de la Setmana de la Mobilitat 2023, impulsa una enquesta dirigida a persones amb discapacitat i/o mobilitat reduïda per conèixer quin ús estan fent dels autobusos interurbans de Catalunya i poder saber més sobre el funcionament d’aquest servei en cadascun dels territoris catalans.
La finalitat és poder aconseguir dades sobre el funcionament del bus interurbà a Catalunya per tal de poder dissenyar una estratègia que els permeti reivindicar millores en aquest servei de cara a millorar l’accessibilitat al servei a les persones amb discapacitat i/o mobilitat reduïda i poder potenciar l’ús del transport públic en detriment dels vehicles privats, i poder contribuir així a una mobilitat més sostenible.
S’ha seguit amb la línia d’organització dels grups de treball semestrals sobre el dret a la mobilitat sostenible i accessible a les diferents províncies, que s’han organitzat conjuntament entre ECOM i les entitats federades del territori: Grup MIFAS a Girona, ASPID a Lleida i ASSIDE a Terres del Ebre. Els grups de treball, així com el cicle de webinars per treballar la temàtica, tenen com a objectiu impulsar conjuntament millores en el transport públic al territori i promoure una mobilitat més sostenible i inclusiva per a tothom (tant per raó de discapacitat, com per gènere, edat...) Aquesta iniciativa ha estat treballada i cocreada amb les persones d’aquests quatre grups territorials.
Per què aquesta enquesta?
Un dels punts centrals de l’enquesta és l’anàlisi del “protocol a demanda”, una pràctica que ha estat identificada en aquests grups de treball com un buit legal en els serveis de bus interurbà. Aquest “protocol” obliga a les persones amb discapacitat i/o mobilitat reduïda a demanar amb 48 o 72 hores d’antelació un autobús adaptat, una pràctica que és clarament discriminant. Des dels grups de treball del projecte s’ha identificat la problemàtica i s’ha volgut donar visibilitat a aquesta situació amb la finalitat de promoure canvis significatius en la normativa.
A través d’aquesta enquesta poder conèixer els motius que estan privant al col·lectiu d’arreu de Catalunya beneficiar-se del servei d’autobusos interurbans, igual que la resta de la població de Catalunya.
L’enquesta pregunta les persones si estan fent servir aquest servei i, en cas afirmatiu, planteja preguntes concretes sobre si poden fer servir el servei de manera autònoma; si cal una reserva prèvia del servei; com i quan es fa aquesta reserva, en cas que s’hagi de fer; si hi ha espais reservats en els autobusos per a persones amb mobilitat reduïda..., entre moltes altres qüestions.
ACCEDEIX A l'ENQUESTA AQUÍ
Mobilitat sostenible i connectada per a tothom
En els darrers anys, segons dades de la Comissió Europea, s’ha observat l’increment dels costos energètics per a la ciutadania, el que ha provocat una major pobresa energètica i de mobilitat. Per aquest motiu, el transport públic esdevé una eina clau per reduir el consum energètic i poder afrontar aquesta problemàtica.En comparació amb l’ús de vehicles privats, la quantitat d'energia necessària perquè una persona recorri un quilòmetre en transport públic és significativament menor. Aquesta diferència en l'eficiència energètica fa del transport públic una opció més sostenible i respectuosa amb el medi ambient urbà. Però no ens podem oblidar de l’accessibilitat!
Una de les maneres més efectives de reduir el consum energètic i beneficiar el medi ambient urbà és minimitzar la dependència col·lectiva del cotxe particular. Fomentant l’ús del transport públic i millorant-ne l’accessibilitat per a les persones amb discapacitat física i/o orgànica, contribuïm activament a la disminució de l’impacte mediambiental i es promou un territori més sostenible i inclusiu per tothom.
L’autonomia de desplaçar-se sense cotxe és una opció que sovint és subestimada. Cal tenir en compte que el cost anual de tenir un vehicle privat pot arribar a ser fins a 4.500 euros només en despeses d’energia. Aquestes despeses agreugen la situació de vulnerabilitat de les persones amb discapacitat, un col·lectiu que pot veure’s afectat doblement pel cost econòmic i les barreres d’accessibilitat que sovint troben en el transport públic.
ECOM, com a defensora dels drets de les persones amb discapacitat física i/o orgànica i partidària d’impulsar l’ús del transport públic en detriment del vehicle privat per avançar cap a una mobilitat més sostenible, vol a través d’aquesta enquesta poder aconseguir dades sobre el funcionament d’aquest servei arreu de Catalunya per poder dissenyar una estratègia d’incidència política per millorar el servei.
Imaginem aquesta situació: una persona decideix agafar un autobús de línia regular per traslladar-se a un altre lloc, però s’assabenta que no pot fer-ho de manera immediata. En comptes d’això, se li exigeix notificar amb 48 hores d’antelació perquè el servei pugui preparar un autobús accessible. Desafortunadament, aquesta és la realitat per a moltes persones amb discapacitat i/o mobilitat reduïda a Catalunya, que es troben amb obstacles per utilitzar un servei públic essencial com és el transport públic.
ECOM i les entitats com ASPID, continuen treballant activament per identificar i denunciar les vulneracions de drets que afecten a les persones amb discapacitat física i/o orgànica en l'accés al transport públic a Catalunya. Per aquest motiu, en el marc de la Setmana de la Mobilitat 2023, impulsa una enquesta dirigida a persones amb discapacitat i/o mobilitat reduïda per conèixer quin ús estan fent dels autobusos interurbans de Catalunya i poder saber més sobre el funcionament d’aquest servei en cadascun dels territoris catalans.
La finalitat és poder aconseguir dades sobre el funcionament del bus interurbà a Catalunya per tal de poder dissenyar una estratègia que els permeti reivindicar millores en aquest servei de cara a millorar l’accessibilitat al servei a les persones amb discapacitat i/o mobilitat reduïda i poder potenciar l’ús del transport públic en detriment dels vehicles privats, i poder contribuir així a una mobilitat més sostenible.
S’ha seguit amb la línia d’organització dels grups de treball semestrals sobre el dret a la mobilitat sostenible i accessible a les diferents províncies, que s’han organitzat conjuntament entre ECOM i les entitats federades del territori: Grup MIFAS a Girona, ASPID a Lleida i ASSIDE a Terres del Ebre. Els grups de treball, així com el cicle de webinars per treballar la temàtica, tenen com a objectiu impulsar conjuntament millores en el transport públic al territori i promoure una mobilitat més sostenible i inclusiva per a tothom (tant per raó de discapacitat, com per gènere, edat...) Aquesta iniciativa ha estat treballada i cocreada amb les persones d’aquests quatre grups territorials.
Per què aquesta enquesta?
Un dels punts centrals de l’enquesta és l’anàlisi del “protocol a demanda”, una pràctica que ha estat identificada en aquests grups de treball com un buit legal en els serveis de bus interurbà. Aquest “protocol” obliga a les persones amb discapacitat i/o mobilitat reduïda a demanar amb 48 o 72 hores d’antelació un autobús adaptat, una pràctica que és clarament discriminant. Des dels grups de treball del projecte s’ha identificat la problemàtica i s’ha volgut donar visibilitat a aquesta situació amb la finalitat de promoure canvis significatius en la normativa.
A través d’aquesta enquesta poder conèixer els motius que estan privant al col·lectiu d’arreu de Catalunya beneficiar-se del servei d’autobusos interurbans, igual que la resta de la població de Catalunya.
L’enquesta pregunta les persones si estan fent servir aquest servei i, en cas afirmatiu, planteja preguntes concretes sobre si poden fer servir el servei de manera autònoma; si cal una reserva prèvia del servei; com i quan es fa aquesta reserva, en cas que s’hagi de fer; si hi ha espais reservats en els autobusos per a persones amb mobilitat reduïda..., entre moltes altres qüestions.
ACCEDEIX A l'ENQUESTA AQUÍ
Mobilitat sostenible i connectada per a tothom
En els darrers anys, segons dades de la Comissió Europea, s’ha observat l’increment dels costos energètics per a la ciutadania, el que ha provocat una major pobresa energètica i de mobilitat. Per aquest motiu, el transport públic esdevé una eina clau per reduir el consum energètic i poder afrontar aquesta problemàtica.En comparació amb l’ús de vehicles privats, la quantitat d'energia necessària perquè una persona recorri un quilòmetre en transport públic és significativament menor. Aquesta diferència en l'eficiència energètica fa del transport públic una opció més sostenible i respectuosa amb el medi ambient urbà. Però no ens podem oblidar de l’accessibilitat!
Una de les maneres més efectives de reduir el consum energètic i beneficiar el medi ambient urbà és minimitzar la dependència col·lectiva del cotxe particular. Fomentant l’ús del transport públic i millorant-ne l’accessibilitat per a les persones amb discapacitat física i/o orgànica, contribuïm activament a la disminució de l’impacte mediambiental i es promou un territori més sostenible i inclusiu per tothom.
L’autonomia de desplaçar-se sense cotxe és una opció que sovint és subestimada. Cal tenir en compte que el cost anual de tenir un vehicle privat pot arribar a ser fins a 4.500 euros només en despeses d’energia. Aquestes despeses agreugen la situació de vulnerabilitat de les persones amb discapacitat, un col·lectiu que pot veure’s afectat doblement pel cost econòmic i les barreres d’accessibilitat que sovint troben en el transport públic.