L’Orfeó Lleidatà ha acollit aquesta tarda una sessió formativa per als 25 mentors voluntaris que, en el marc del projecte “Tàndem”, treballaran per afavorir l’èxit educatiu i personal d’alumnes d’ESO de diversos barris de la ciutat que es troben en situació de desorientació educativa i en risc d’exclusió social. Aquest és el segon any acadèmic en que es desenvolupa el projecte, gestionat per ASPID en col·laboració i la regidoria d’Educació de la Paeria.
Aquesta edició de la iniciativa beneficia 23 estudiants dels centres educatius FEDAC, Maristes Montserrat, Maria Rúbies, Castell de templers i Torre Vicens. El projecte, que en el futur es pot ampliar a més alumnes i centres, es desenvolupa en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de Lleida, promogut per l’Ajuntament de Lleida i la Generalitat de Catalunya.
La sessió formativa per a mentors voluntaris ha consistit en un taller de batucada fet per professorat de l'Orfeó Lleidatà per treballar la cohesió de grup entre els mentors, duna banda, i tallers específics a càrrec de tècnics d’ASPID formats en educació social, psicopedagogía i formació especifica en mentoria, de l’altra. En aquests darrers s’han analitzat les motivacions i expectatives dels mentors, s’han treballat les competències i habilitats a l'hora de relacionar-se i comunicar-se amb els estudiants i s’ha aprofundit en la capacitat de gestionar les emocions, així com els recursos socioeducatius de la ciutat que estan a l’abast dels joves assessorats.
En el decurs d’aquest curs 2022-23 s’estan portant a terme 23 mentories i s’han fet ja 91 trobades entre mentors i alumnes (anomenats mentorats). Les trobades consisteixen en fer visites per conèixer diferents recursos socioeducatius de la ciutat, i en cas de que els recursos encaixin en les necessitats del mentorat, perquè aquest s’hi pugui vincular.
Els alumnes beneficiats són 18 noies i 5 nois d’entre 13 i 16 anys, que cursen de 1r a 4t d’ESO. Els mentors són bàsicament estudiants de Psicopedagogia, Neurologia, Treball social, Educació social, Fisioteràpia-Infermeria i Integració social.
El mentor (conceptualment, un conseller o guia que comparteix els seus coneixements i experiència per ajudar altres persones) ajuda els alumnes en el procés de desenvolupament psicoemocional, social, acadèmic i conductual i es converteixen en un referent positiu per al jove mitjançant una relació de confiança i de suport emocional, a més d’afavorir la reducció de l’abandonament escolar, millora els resultats acadèmics i l’actitud a l’aula, facilita l’accés a oportunitats i nous recursos i fa augmentar les expectatives ocupacionals.
El programa és gestionat pel Departament d'Infància i Família d’ASPID, el qual, entre altres accions, desenvolupa projectes i activitats adreçats a oferir orientació socioeducativa a infants, joves i famílies de Lleida.
Els Plans Educatius d’Entorn (PEE) són una proposta de cooperació educativa entre el Departament d’Ensenyament i els ajuntaments per aconseguir l’èxit educatiu de tot l’alumnat, a l’educació formal i la no formal, i contribuir a la cohesió social mitjançant l'equitat, l’educació intercultural, el foment de la convivència i l’ús de la llengua catalana.