
Aquest passat dijous 10 de març 2025, les 30 parelles del projecte TANDEM 24-25 van gaudir de la trobada anual on van participar en diferents activitats en grup per afavorir la cohesió i coneixença entre els participants. La trobada va finalitzar amb una sessió d’activitat al Jumping Lleida, recentment inaugurat en el barri de Pardinyes.
L’Ajuntament de Lleida i el Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya (en el marc de Pla Educatiu d’Entorn de Lleida), posen en marxa, un any més, un projecte de mentoria socioeducativa per prevenir l’abandonament escolar prematur d’estudiants d’ESO en situació de vulnerabilitat. La iniciativa, gestionada per l’entitat ASPID, compta enguany amb la participació de 30 parelles.
Els mentors ofereixen a les persones mentorades un acompanyament personalitzat, guiatge, suport individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic, personal i social.
El projecte, sota el nom de ‘Tàndem. Acompanya, inspira, transforma vides’, consisteix en la relació entre persones mentores -majoritàriament alumnes universitaris i estudiants de CFGS- i persones mentorades -alumnes d’ESO de diversos centres educatius de Lleida, on les persones mentores realitzen acompanyament socioeducatiu personalitzat, guiatge, suport individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic, personal i social. La iniciativa compta amb la participació d’una trentena de parelles durant aquest curs escolar 2024-2025.
Els mentors ajuden els mentorats en el procés de desenvolupament psicoemocional, social, acadèmic i conductual i es converteixen en un referent positiu per als joves mitjançant una relació de confiança i de suport emocional. Tot plegat afavoreix la reducció de l’abandonament escolar, millora els resultats acadèmics i l’actitud a l’aula, facilita l’accés a oportunitats i nous recursos i fa augmentar les expectatives ocupacionals. Aquesta relació és motivada i tutoritzada per un equip de professionals.
Aquesta forma d'acompanyament és especialment rellevant en contextos en els quals la persona mentorada es troba en una situació de vulnerabilitat o risc d'exclusió social. Els beneficis són múltiples ja que contribueix a la millora de la seva autoestima, adquisició de les competències socials, superació de dificultats i accés a recursos socioeducatius de la ciutat. A la vegada, el/la mentor/a desenvolupa competències comunicatives i empàtiques, es beneficia d’un enriquiment personal i contribueix al benestar social.
El regidor de Joventut i Educació, Xavi Blanco, s’ha mostrat molt satisfet per la continuïtat d’aquest projecte que ha crescut de manera significativa des de la seva posada en funcionament l’any 2021-22 amb una dotzena de participants. “Apostem per la mentoria socioeducativa per ser una acció emmarcada en el dret a l’educació i la igualtat d’oportunitats. Es tracta d’un projecte que ajuda a reduir les desigualtats, promou la cohesió social i prevé l'exclusió”, ha remarcat el responsable d’Educació, qui també ha assenyalat que “en els darrers tres cursos escolars ja han participat en el projecte uns 130 joves amb molt bons resultats i una gran acollida”.
El projecte s’inclou dins les accions del Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari (SOAC) del Pla Educatiu d’Entorn de Lleida, coliderat per la Regidoria de Joventut, Educació i Ocupació de la Paeria i el Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
Com funciona l’acompanyament?
La persona mentora i la persona mentorada realitzen aproximadament unes 20 trobades durant el curs. Normalment són de 2 hores a la setmana, en horari extraescolar i per la tarda. Les activitats socioeducatives en què es participa són les que es valoren adients a partir de l’elaboració del programa individual de mentoria.
Els àmbits d’actuació que es treballen estan relacionats amb el creixement personal -autoestima, autonomia, motivació...-, inclusió social, suport acadèmic, itineraris formatius, formació i orientació educativa, coneixement de l’entorn, impuls de l’ús lingüístic del català, etcètera. També es realitzen activitats esportives, de lleure, culturals, activitats de coneixement de recursos socioeducatius (l’Oficina Jove, la Biblioteca Pública, l’Oficina de Turisme i el Centre Cívic) i de coneixement d’altres espais d’interès de la ciutat.
L’Ajuntament de Lleida i el Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya (en el marc de Pla Educatiu d’Entorn de Lleida), posen en marxa, un any més, un projecte de mentoria socioeducativa per prevenir l’abandonament escolar prematur d’estudiants d’ESO en situació de vulnerabilitat. La iniciativa, gestionada per l’entitat ASPID, compta enguany amb la participació de 30 parelles.
Els mentors ofereixen a les persones mentorades un acompanyament personalitzat, guiatge, suport individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic, personal i social.
El projecte, sota el nom de ‘Tàndem. Acompanya, inspira, transforma vides’, consisteix en la relació entre persones mentores -majoritàriament alumnes universitaris i estudiants de CFGS- i persones mentorades -alumnes d’ESO de diversos centres educatius de Lleida, on les persones mentores realitzen acompanyament socioeducatiu personalitzat, guiatge, suport individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic, personal i social. La iniciativa compta amb la participació d’una trentena de parelles durant aquest curs escolar 2024-2025.
Els mentors ajuden els mentorats en el procés de desenvolupament psicoemocional, social, acadèmic i conductual i es converteixen en un referent positiu per als joves mitjançant una relació de confiança i de suport emocional. Tot plegat afavoreix la reducció de l’abandonament escolar, millora els resultats acadèmics i l’actitud a l’aula, facilita l’accés a oportunitats i nous recursos i fa augmentar les expectatives ocupacionals. Aquesta relació és motivada i tutoritzada per un equip de professionals.
Aquesta forma d'acompanyament és especialment rellevant en contextos en els quals la persona mentorada es troba en una situació de vulnerabilitat o risc d'exclusió social. Els beneficis són múltiples ja que contribueix a la millora de la seva autoestima, adquisició de les competències socials, superació de dificultats i accés a recursos socioeducatius de la ciutat. A la vegada, el/la mentor/a desenvolupa competències comunicatives i empàtiques, es beneficia d’un enriquiment personal i contribueix al benestar social.
El regidor de Joventut i Educació, Xavi Blanco, s’ha mostrat molt satisfet per la continuïtat d’aquest projecte que ha crescut de manera significativa des de la seva posada en funcionament l’any 2021-22 amb una dotzena de participants. “Apostem per la mentoria socioeducativa per ser una acció emmarcada en el dret a l’educació i la igualtat d’oportunitats. Es tracta d’un projecte que ajuda a reduir les desigualtats, promou la cohesió social i prevé l'exclusió”, ha remarcat el responsable d’Educació, qui també ha assenyalat que “en els darrers tres cursos escolars ja han participat en el projecte uns 130 joves amb molt bons resultats i una gran acollida”.
El projecte s’inclou dins les accions del Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari (SOAC) del Pla Educatiu d’Entorn de Lleida, coliderat per la Regidoria de Joventut, Educació i Ocupació de la Paeria i el Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
Com funciona l’acompanyament?
La persona mentora i la persona mentorada realitzen aproximadament unes 20 trobades durant el curs. Normalment són de 2 hores a la setmana, en horari extraescolar i per la tarda. Les activitats socioeducatives en què es participa són les que es valoren adients a partir de l’elaboració del programa individual de mentoria.
Els àmbits d’actuació que es treballen estan relacionats amb el creixement personal -autoestima, autonomia, motivació...-, inclusió social, suport acadèmic, itineraris formatius, formació i orientació educativa, coneixement de l’entorn, impuls de l’ús lingüístic del català, etcètera. També es realitzen activitats esportives, de lleure, culturals, activitats de coneixement de recursos socioeducatius (l’Oficina Jove, la Biblioteca Pública, l’Oficina de Turisme i el Centre Cívic) i de coneixement d’altres espais d’interès de la ciutat.