ASPID reforça el suport terpèutic i emocional a les persones amb discapacitat
Actualment l’entitat lleidatana atén un total de 565 persones, incloent-hi persones amb diferents típus de vulnerabilitat social   

ASPID ha potenciat nous protocols, mètodes i pràctiques per adaptar l’atenció als usuaris dels diferents serveis (Neurolleida, Centre de Dia, Serveis d'Orientació i Intermediació Laboral) seguint les preceptives normatives i sense posar en risc la seva salut. Això ha representat un triple esforç d’implementació d’aquests serveis via online, formació en les noves TIC i suport emocional davant els handicaps i la incertesa del col·lectiu afectat sobre la resolució de l’actual crisi sanitària. En total, ASPID segueix atenent en data d’avui 565 usuaris.    

Els serveis de rehabilitació funcional de NeuroLleida s’han adaptat a la situació per tal de continuar el tractament a persones afectades per lesions neurològiques d’origen divers (ictus, traumatismes craneoencefàlics, persones amb demència...). Els tractaments individuals es fan per via online/digital, especialment els referents a neuropsicologia, logopèdia i psicologia. Concretament, el servei té cura de 35 pacients amb aquesta nova modalitat.

Per reforçar la tasca feta en aquest àmbit, ASPID ha creat un banc de recursos digitals on els pacients i les famílies poden accedir a vídeos amb activitats i recomanacions que els permeten mantenir les seves capacitats cognitives i físiques (https://www.neurolleida.cat/ca/associacio/neurolleida/-/t-5061).

D’altra banda, Neurolleida posa en marxa aquesta setmana una nova modalitat experimental per a grups de tractament online. Concretament, grups reduïts de 4 o 5 persones afectades per demència rebrsn atenció a través de videotrucades (dues setmanals) en sessions conduïdes per professionals de neuropsicologia i teràpia ocupacional.

Cal recordar que NeuroLleida estava atenent abans de l’estat d’alarma 73 pacients en tractaments neurorehabilitadors o en fase d’estudi o diagnòstic.

Tot i que el Centre de dia Candi Villafañe està tancat des del inici de l’estat d’alarma, ASPID continua atenent a data d'avui dia 40 persones amb gran discapacitat física i les seves famílies. El nou protocol va establir des del primer dia un seguiment telefònic amb tots els usuaris del servei per acompanyar-los emocionalment, atendre dubtes i fer un seguiment del seu estat de salut.

A més, s’envien setmanalment a les famílies documents amb recomanacions sobre diferents aspectes relacionades amb la crisi sanitària (importància de mantenir les rutines, informació sobre mesures de protecció en relació al COVID19...). Igualment, se’ls hi ha fet arribar pautes d'exercicis personalitzats de fisioteràpia, psicologia, logopèdia i teràpia ocupacional que es poden fer en els seus domicilis.

Finalment, s'han endegat sessions grupals online de diferents disciplines a través de videoconferències. Malgrat certes dificultats per dur a terme les videotrucades, motivades per la falta d’equipaments en els domicilis d’alguns i pel desconeixement de les noves tecnologies, ASPID desenvolupa un esforç important per fer un acompanyament molt individualitzat per tal que tots els usuaris puguin participar en aquestes sessions.

Els Serveis d’Orientació i Intermediació Laboral d’ASPID atenen actualment 365 persones, de les quals 275 amb discapacitat i 90 en risc d’exclusió social. En aquest àmbit l’entitat també ha readaptat la seva actuació i continua fent seguiment, assistència i suport telemàtics, així com accions d'intermediació laboral i gestió de candidatures.

L’entitat ha potenciat l’orientació, assessorament i suport als usuaris en la gestió de diferents tràmits relacionats amb el COVID19 com són els d’accés a l'aplicació “La meva salut”, consultes sobre serveis socials, alta com a demandant d'ocupació, accés a un ERTO, suport per inscriure's a formació de millora de l'ocupabilitat online (ACTIC, Català, etc.).

Els canals d’atenció s’han adaptat a la conjuntura actual i en molts dels casos la gestió es fa per mitjà del telèfon, el correu electrònic i altres eines com el whatsapp, les videotrucades per skype i el zoom, entre altres.

Context i realitat de les persones amb discapacitat

La realitat present ha evidenciat que la majoria de persones amb discapacitat no disposen dels mitjans electrònics i/o no tenen competències i coneixements de les TIC que els permeti accedir a vies de comunicació alternatives. En aquest sentit, ASPID està intensificant totes les accions destinades a formar i donar el suport necessari als usuaris, aportant les eines d’aprenentatge de mètodes on line perquè l’interessat pugui seguir l’itinerari proposat. L’objectiu és que totes les persones amb discapacitat puguin tenir uns coneixements bàsics de les TIC que els permeti la inclusió i eviti que quedin excloses socialment.

Cal destacar també que l'estat emocional de les persones d’aquest sector és un factor que ha adquirit força rellevància. En molts casos els afectats es mostren neguitosos degut a la incertesa i la por davant el desconeixement de com és resoldrà la situació i quin impacte tindrà sobre les seves vides, per la qual cosa els tècnics de l’associació ha reforçat l’acompanyament emocional d’escolta, comprensió i, si cal, recerca de recursos. Les persones amb discapacitat ateses, a més, presenten en molts casos problemàtiques de salut que les fan més vulnerables davant la pandèmia. Així doncs, davant sensacions com l’ansietat, la por i la incertesa, cal un estret acompanyament amb suport psicosocial i recerca de recursos.

Servei de premsa ASPID: tel. 675 82 89 82
Utilitzem galetes per ajudar a proporcionar la millor experiència possible a la web. En utilitzar aquest lloc, vostè accepta l'ús de galetes. Més informació
Configuració galetes