Es vol fomentar la participació de les persones amb dsicapacitat física a la societat, que els petits passin una bona estona i que adquireixen actituds positives
ASPID ha posat en marxa aquest dilluns a l'Escola de Balàfia una nova edició del projecte Contacontes, activitat que s’emmarca dins del programa de desenvolupament personal i social d’ASPID i que té l’objectiu d’afavorir la integració social i la participació activa en l’àmbit ciutadà dels seus usuaris mitjançant la narració de contes. L’activitat ha anat a càrrec de persones amb discapacitat física, i ha consistit en explicar un conte inclusiu a una vintena de nens i nenes de Primer de Primària, plantejant la narració com una eina d’intercanvi i de socialització entre els més petits que va més enllà d’entretenir. La iniciativa pretén estimular la imaginació i el treball en valors com a eina pedagògica educativa.
En la sessió han participat 7 persones amb discapacitat, acompanyades d’una integradora social, que han desenvolupat el conte "4 cantonades de no res", una història que parla de l'amistat, la diferencia i l'exclusió.
Aquesta edició del projecte Contacontes es desenvoluparà, en col·laboració estreta amb el Departament d’Educació, a 19 escoles de Lleida, de manera que en el decurs de l’any 2023 es preveu arribar a uns 450 infants de Primària.
Jasmina Almacellas, integradora social dASPID, considera que aquesta iniciativa és molt interessant perquè “comencem a inculcar als infants valors positius com són el respecte, la diversitat i la inclusió”. Aquests valors, reflectits en el propi conte, es complementen durant la sessió amb una explicació posterior sobre el que són les barreres arquitectòniques i el problema que suposen per al col·lectiu de persones amb discapacitat, alhora que es mostra als petits amb exemples pràctics (fotografies) totes les “capacitats” que tenen aquestes persones, com són esquiar, anar en bicicleta, viatjar en autobús, banyar-se al mar, etc.
David Curcó, cap d’estudis de l'Escola de Balàfia-Pinyana, creu de la seva banda que aquestes sessions són importants per als nens i nenes perquè “poden familiaritzar-se amb una realitat diferent a la que coneixen” i comencen a conscienciar-se sobre la necessitat de respectar i facilitar la integració d’aquest col·lectiu.
El projecte es desenvolupa en dues fases. La primera, duta a terme al llarg del primer trimestre (de setembre a desembre), ha fet la recerca, la preparació i l’assaig del conte escollit. Els usuaris han decidit quins canvis calia fer a la història i, un cop elaborat el text, s’han elaborat el material i l’escenografia adients i s’han fet els assajos. En la segona fase, que es desenvolupa en el segon i tercer trimestre de l’any (de gener a juny), es van visites a les escoles (una acció cada setmana) per desenvolupar, en horari lectiu, l’activitat en qüestió.
Pel que fa als infants, es pretén que passin una bona estona per mitjà dels contes, promovent el reconeixement de les capacitats, els mèrits i les habilitats de les persones amb discapacitat i de les seves aportacions a la societat, i fomentar actituds receptives i positives, respecte a les persones amb diversitat funcional i promoure’n la inclusió.
El projecte d'ASPID rep el suport de la Fundación Once.